Dekorativ tubemad

Den franske kok og konditor, Nicolas Vahé, er uddannet på en 3-stjernet Michelinrestaurant i Frankrig. Desuden er han også chocolatier, og han er en af spydspidserne i den danske restaurationsbranche. Hans ekspertise i at anrette mad afspejler sig i præsentationen af Nicolas Vahé-produkterne. Med øje for detaljen er de holdt minimalistiske med få farver og store, tydelige bogstaver. Tuberne med sennep findes i seks smagsvarianter: Provenceurter, trøffel, valnødder, tre slags peber, blåbær og stjerneanis. Personligt kan jeg umuligt forestille mig, hvordan kombinationen sennep og blåbær fungerer, men det er nok endnu en grund til at prøve det.

Den britiske madskribent, Laura Santtini, har tænkt i de samme baner i designet af emballagen til hendes "Taste Number 5 Umami". Tuben er også sølv og igen dominerer få farver og store sorte bogstaver. Ud over sødt, salt, bittert og surt er umami den femte smag tungen kan registrere, og Laura Santtini har puttet umami-smagende ingredienser som tomat, ost og ansjoser i tuben.

Lige som Monica, der tidligere havde et indlæg på bloggen om emballagedesign, er indpakningen også meget vigtig for mig. Den er nok i virkeligheden vigtigere, end jeg er klar over. Jeg har aldrig været pjattet med hverken remoulade eller mayonaise, og selv om formen på tuberne kunne lede tankerne hen på de to klassiske smørrebrødsaccesories, så forhindrer designet af tuberne til sennep og umami associationerne. Det kan godt være, at det ikke er meget bedre, at de ligner emballage til tandpasta, shampoo eller skocreme, men jeg kan godt lide at indpakningen udfordrer indholdet. For ikke at tale om tubens geniale funktion, der sikrer, at hver en dråbe bliver brugt. I glassene sidder der altid genstridige rester tilbage i hjørnerne. Designmaden ville absolut peppe mit køleskabs indre op.

Find Nicolas Vahés sennep hos KAiKU her, pris kr. 50,- og Tallerken Galleriet sælger Laura Santtinis umami her, pris  kr. 45,-  

/ Camilla